Az Alapvető Jogok Biztosa Hivatalának közleménye Budapest, 2016.06 27.(OS) 
- Hiányos szabályozás, méltatlan körülmények – az alapvető jogok biztosának jelentése a makói többcélú gyermekotthon működésének problémáiról Az alapvető jogok biztosának vizsgálata szerint akadozva és késve érkezik a havi ellátmány és a gyermekek családi pótléka a jelenleg a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) fenntartásában működő makói gyermekotthonba, ráadásul a tárgyi feltételek gyermekintézményhez méltatlanok. Székely László ombudsman feltárta, hogy a makói többcélú intézmény fenntartóváltásával kapcsolatos bizonytalanság és késlekedés vezetett a működési problémákhoz, így a körülmények javítását és a szabályozás pontosítását is kérte.

- A biztoshoz a makói gyermekotthon működése kapcsán érkezett jelzés a
finanszírozási, ellátási, felügyeleti problémákról, amelyek csak
súlyosbodtak, amikor a 2015 augusztusában leégett a szentesi
gyermekotthonból a gyermekek egy részét a Makóra helyezték. A
helyszíni vizsgálat tapasztalatai és a bekért dokumentumok
visszaigazolták az ombudsmanhoz eljutott információkat. A biztos
jelentése azt is rögzíti, hogy a gyermekotthonban az illemhelyek
nemenkénti elkülönítése nem megoldott, a csoportoknak nincs
konyhája, illetve nem alakítottak ki látogatók fogadására alkalmas
helyiséget sem. A mindennapi életvitelhez szükséges bútorok,
berendezési tárgyak és eszközök rendkívül elhasználtak, nincsenek a
szabadidő hasznos eltöltésére alkalmas játékok, könyvek és
sporteszközök. 
A gyermekek nem is motiváltak arra, hogy vigyázzanak a
lakókörnyezetükre, hogy szépítsék, otthonossá tegyék azt, a
"semmittevés" pedig a gyermekek közti agressziót növeli.
Összességében a biztos arra jutott, hogy a gyermekotthon tárgyi
feltételei jelenleg egyszerűen alkalmatlanok a gyermekvédelmi
gondoskodásban élők megfelelő szintű ellátására, ellehetetlenítik a
csoportgazdálkodás rendeletben meghatározott pedagógiai célját, a
helyzet sérti az érintett gyermekek védelemhez és gondoskodáshoz
való jogát.
- Az ombudsmani jelentés kiemeli azt, hogy jogszabály határozza meg a
gyermekek napi ötszöri étkezésre fordítandó minimumösszeget. Ez
fejenként és naponta 684 forint, ami a vizsgált makói intézménynél
két szerv finanszírozásából tevődik össze: az egyik az iskolában
biztosított napi háromszori étkezés költsége – ezt a helyi
önkormányzat fizeti – a másik rész a további étkezések költsége,
amit a fenntartó áll. A nyilvántartásokból kiderült, hogy a két
forrásból érkező pénzek a minimumot meghaladták ugyan, de
gyermekotthoni és a lakásotthoni csoportok étkeztetését a
rendszertelenül kifizetett ellátmányok jelentősen megnehezítették,
kiszámíthatatlanná tették.

- A jelentés szerint a törvény lehetőséget ad a többcélú, ezen belül
is a közös igazgatású köznevelési intézményben gyermekvédelmi
feladatok, valamint a többcélú gyermekvédelmi intézményekben
elkülönített intézményegységként oktatási feladatok ellátására. 
A biztos arra jutott, hogy a jogalkotó adós maradt a közös
igazgatású intézmények szabályozásával, miközben a fenntartói jogok
gyakorlására jogosult szervek éppen a többcélú intézmények
profiltisztítását rendelték el. A biztos mindezek alapján
megállapította, hogy a vizsgált intézmény működésbeli
rendellenessége visszavezethető a többcélú közös igazgatású
köznevelési intézményeket érintő szabályozás hiányosságára. 
Székely László ombudsman szerint további bizonytalanságot okozott,
hogy meghatározták ugyan a gyermekotthon és lakásotthonok
fenntartóváltását, de annak időpontját folyamatosan tolták. A
várható váltás miatt alakulhatott ki az, hogy a jelenlegi fenntartó
szabadulni kívánt a gyermekotthonnal kapcsolatos feladatok
ellátásától, és ez megjelent az otthon működési feltételeinek
finanszírozásban, miközben a várható új fenntartó még nem
gyakorolhatta a jogait. A biztos azt állapította meg, hogy ez a
kötelező erővel bíró jogszabályokban meg nem jelenő, azonban az
intézmények mindennapi életét teljesen átható bizonytalanság a
jogbiztonság követelményének sérelmén túl a gyermekek védelemhez és
gondoskodáshoz való jogával összefüggő visszásságot okozott.
A biztos a szabályozási hiányosságok miatt az emberi erőforrások
miniszterének intézkedését kérte, a működési anomáliák megoldása
érdekében pedig a jelenlegi fenntartó KLIK, és a jövőbeli fenntartó
Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság vezetőjéhez fordult.