2002-2003. évben került sor a Praktikus életismeretek programsorozat lebonyolítására. Célunk Fejér Megye lakásotthonaiban élő 14-18 éves, elsősorban középiskolás korú állami gondozott gyermekek számára olyan praktikus életismeretek közvetítése volt különböző módszerekkel, amelyek jövőbeli életük alakítását pozitív irányba formálhatják.

Olyan témájú és irányú gyakorlati tudásra tehettek szert, amit a lakásotthonok mindennapi élete során - a tapasztalatok szerint - nem sajátíthattak el. A projekt megvalósítására 2002. szeptember 14. és 2002. december 21. között került sor. A résztvevők tíz, egyenként négy órás foglalkozáson vettek részt, melyeket hétvégén, helyszínenként eltérő időpontokban került lebonyolításra. A foglalkozások az alábbi témaköröket érintették:

Önismeret, csoportismeretet.
Hétköznapi gyakorlati ismeretek
Praktikus életismeretek
Önéletrajz, szakmai önéletrajz elkészítése, jelentősége.
Jövőbeni orientáció vizsgálata, helyes jövőkép fontosságának tudatosítása
Szerepek, szerepkonfliktusok, játszmák
Családi élet, gazdálkodás, a család, mint intim közösség.
Az állami gondozott státusz felvállalása, diszkrimináció, előítélet
Szociális jogok, felvilágosítás, segítség, támasz
Állampolgári jogok, kötelességek és feladatok

A program lebonyolítása párhuzamosan öt helyszínen zajlott kiscsoportos foglalkozások keretében. A foglalkozások helyi szintű lebonyolítását egy-egy (illetve Rácalmáson két) nevelő vállalta, akiknek ezúton is szeretnénk megköszönni munkájukat. Az 5 helyszín, és a nevelők: Előszállás - Molnár Klára, Sárbogárd - Berzeviczy István, Mezőfalva - Fiers Lajos, Rácalmás - Bor Imréné és Tóth Lászlóné, Dég - Lukács Imre

A projekt során a megvalósításban közvetlenül résztvevő csoportvezetők havi rendszerességgel szakmai megbeszélésen vettek részt. A program sikeres megvalósításához jelentős mértékben hozzájárult, hogy tapasztalataikat, problémáikat, élményeiket és ötleteiket megoszthatták egymással ezeken a találkozókon.

A 10 foglalkozáshoz részletes segédanyagok készültek, melyeket a csoportvezetők belátásuk szerint felhasználhattak, kiegészítve saját elképzeléseikkel. Az eredetileg 12 fősre tervezett csoportok nem mindenütt érték el ezt a létszámot, így a 60 fő részvétele helyett csak 46 fiatal vett részt a programban.

A program lebonyolítása során törekedtünk játékos szellemben megvalósítani azt, hiszen ha nem is gyerekkel, de fiatalokkal, illetve fiatal felnőttekkel foglalkoztunk, akikkel tapasztalatunk szerint könnyebb így dolgozni. Éppen ezért gyakori volt a játékos feladatmegoldás, a szerepjáték és a szituációs játék. Ennek köszönhetően a foglalkozások légkörére általában a kellemes hangulat, és a csoporttagok részéről aktív részvétel volt jellemző.

A projekt végén az elvégzett munka eredményességét két szempont alapján értékeltük: egyrészt a résztvevő fiatalok által kitöltött kérdőív feldolgozása, másrészt a programvezetők szakmai értékelése alapján. Mindkét szempontból sikeresnek, és folytatásra érdemesnek tartjuk a programot.

A program 2003. februártól májusig újra beindult. Az Európai Közösség IFJÚSÁG 2000-2006 programja keretében a Lurkó Gyermekvédelmi Egyesület pályázatot nyújtott be a MOBILITÁS-hoz, mely révén további támogatást nyertünk a projekthez. A foglalkozások témakörei változatlanok, de a részletes anyag némileg módosul, hogy azok számára sem legyen unalmas, akik ismét részt vesznek.